Már több, mint 1 hónap telt el azóta, hogy jelentkeztem. Ígéretem szerint most szeretnék elkezdeni egy rövid sorozatot a III. Birodalom legkiválóbb katonáiról. Megpróbálom kiemelni minden fegyvernem leghíresebb, legtehetségesebb tagjait. Azért próbálok meg erőfeszítéseket tenni a megismertetésükre, mert a mai világ csak a győztesek szemszögéből ismeri a háborút, a világ legelterjedtebb hollywoodi filmjei szinte kizárólag az amerikai hadsereget istenítik és szinte a semmibe veszik ezen bátor emberek emléke.

Előre szeretném leszögezni: nem azért írom a cikkeimet, mert nácikat vagy Hitlert próbálnám isteníteni. Minden hadsereg katonákból áll, a katonák pedig emberek. Az életük mindkét oldalon ugyanolyan értékes, az áldozatuk ugyanúgy lehet szükségszerű vagy hiábavaló. Arról nem is beszélve, hogy sok szempontból a német hadseregben - a Wehrmachtban, Waffen SS-ben, Luftwaffeban vagy a Kriegsmarineban - voltak a legképzettebb és legjobb katonák.

Forrásom egy kiváló és nagyon tárgyilagos könyv: Kurt Rieder: A III. Birodalom ászai.

Had idézzek a szerző előszavából egy mondatot, ami 100%-osan kifejezi, miért érdemelnek ezek az emberek tiszteletet:

E könyv szereplői nem feddhetetlen hősök, hanem jól képzett és bátor, a harcok során számtalan esetben bizonyító, az ellenségtől - légyen az bármilyen nemzetiségű - soha meg nem rettenő katonák voltak, kik nem ismertek sem lehetetlent, sem elveszett helyzetet.”

Jagdfliegerek, azaz Vadászrepülők

A szövetséges hadvezetés sokáig nem fogadta el hitelesnek a második világháborúban harcolt német vadászpilóták eredményeit : Goebbels propagandájának tartották a 100- nál vagy 200-nál több légigyőzelmet arató pilótákról szóló híreket. A háború után az angolok tüzetesen átvizsgálták a Luftwaffe archívumait és rá kellett jönniük, hogy az adatok hitelesek. Sőt olyan szigorúak voltak a légigyőzelmeket hitelesítő eljárások, hogy lehetetlen volt ezeket meghamisítani. Valójában számos német pilóta több gépet lőtt le, mint amit hivatalosan igazolt a Luftwaffe.

Míg az USAF és a RAF pilótái 5 légigyőzelem után kaptak ász minősítést a németek 10 után. A dokumentumok átvizsgálása végeztével a szövetségesek nehezen, de elismerték, hogy a német pilóták magasan felülmúlták minden más ország pilótáinak a teljesítményét. Míg az amerikai és a brit pilótáknál 30 légigyőzelem is kiemelkedőnek számított, a legeredményesebb 35 német vadászpilóta összesen több, mint 6800(!) szövetséges repülőt lőtt le,és összesen 102 experte (az ász német megfelelője, jelentése: szakértő)aratott a légiharcok során 100-nál több győzelmet.

Erich Hartmann, az abszolút ász

 

A hadtörténelem legsikeresebb vadászpilótája 14 éves korától tanult repülni. Édesanyja és testvére vitorlázópilóta volt. Nem tartozott a vakmerő vadászrepülők közé, mindig megfontoltan harcolt és ennek köszönhetően egy karcolás nélkül megúszta a háborút annak ellenére, hogy 352 légigyőzelmet aratott. 1942-től repült Messerschmitt Bf 109 G vadászgéppel és ehez a tipushoz egész karrierje során hűséges maradt. Karrierje nehezen indult, hibát hibára halmozott. 1943Áprilisáig mindössze 8 légigyőzelmet ért el. 5. győzelme után megkapta a másofosztályú Vaskeresztet és kitüntették Rottenführerré, amely azzal járt, hogy rajparancsnok lett és nem kellett mások taktikájához igazodnia. Taktikája abból állt, hogy lopakodva közelítette meg az ellenséget, majd a lehető legkedvezőbb pozícióból indított rajtaütésszerű támadást. A Vörös Hadsereg pilótái rettegtek a Karaya 1 hívójelű pilótától. Csak 1943 augusztusában 49 gépet lőtt le. Egyéni rekordja 1944 március 2-án volt: ekkor 24 óra alatt 10 gépet semmisített meg.

Az orosz pilótákkal vívott harcok után Románia légterében amerikai vadászokkal is összecsapott, és hét P51 Mustangot valamint egy négymotoros bombázót is kilőtt. Egy alkalommal harc közben elfogyott az üzemanyaga és Ploesti mellett ki kellett ugrania a gépből. Szerencséjére az amerikai vadászok, akik a németekkel ellentétben előszeretettel nyitottak tüzet az ejtőernyővel menekülő védtelen pilótára, nem találták el és Hartmann szerencsésen földet ért.

1945 . május 8-án véget ért számára a harc. Egysége még életben lévő tagjai és a szerelőik összetolták megmaradt gépeiket és felrobbantották az összeset. Mivel egységében vele együtt 2-en is megkapták a legmagasabb német kitüntetést – a tölgyfalombokkal, kardokkal és briliánsokkal ékesített Lovagkeresztet – menekülniük kellett az orosz csapatok elől, ugyanis biztos hogy megtalálásuk után azonnal kivégezték volna őket. A Jagdgruppe 52 ( 52. Vadászalakulat) maradékának kalandos körülmények között sikerült elérniük az USA hadseregének felderítőit és megadták magukat. Az amerikaiak azonban fittyet hánytak minden nemzetközi egyezményre és teherautókra pakolva átadták a hadifoglyokat a Vörös Hadseregnek. Hartmann társaival orosz hadifogolytáborba került, ahonnan több évnyi szenvedés után szabadult.

A hadtörténelem legeredményesebb vadászpilótája, minden idők legnagyobb ásza 1994 szeptemberében hunyt el.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemzeti-radikal.blog.hu/api/trackback/id/tr601684905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.01.21. 19:54:07

Örülnék, ha kapnék visszajelzéseket az olvasóktól, hogy érdekel-e titeket ez a téma. Nagyon tömören próbálok írni, hogy a lényeg megmaradjon, de mindenki végigolvassa azért:P. (Ha már nem tetszenek a hosszú cikkek mindenkinek.)

Egyébként nagyon sok érdekesség van a korabeli német hadseregben. Vita nélkül állítható, hogy messze a legkiválóbb, legképzettebb, legmodernebb hadsereg volt akkoriban. Az más kérdés, hogy a szövetségesek sokszorosan túlerőben voltak.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2010.01.22. 21:05:49

@Bemmbemm: Ez az első rész így nekem tetszett, bár összességében olvastam volna többet a srácról. Jó volt. Azt hittem, kellemes bevezető után megkapom a rám ömlő lényeget, és olvasgatok vagy fél órát, de így sem volt rossz a poszt, mert tudom, hogy sokan nem kedvelik a hosszabb cikkeket - maradjon hát ez a rövid, pergős stílus!

Jöhet a folytatás!

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.01.22. 22:33:33

Ha van rá igény számomra nem gond, ha hosszabb életrajzot kell írnom. Itt főleg az érdemekre és a kézzelfogható adatokra próbáltam összpontosítani. Hartmann egyébként messze nem a legérdekesebb figura a német katonák közt. Még kivesézek (ezúttal kissé részletesebben) néhány pilótát és jönnek a harckocsizók. Na ott volt pár figura, akikről érdemes tudni.

Holnap valószínűleg jön is a folytatás.

Suttyó a kitiltott 2010.02.01. 18:50:11

Szia! Érdekelne, hogy pontosan hol is található a sírja. Tavasszal tervezem meglátogatni egy motoros körutazás keretében Wittmann sírját De La Cambe német katonai temetőjében. A harckocsizók és a repülők ászánál is teszteletünket tennénk, ha lenne pontos adatod. A herrlingeni Rommel múzeumot, Hess sírját is belevettük az utitervbe... ha van infod az info kukac laserstop pont hura várnám, köszönettel:
Horváth László

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.01. 21:03:59

@Suttyó a kitiltott: mivel Hartmann nem a háborúban halt meg, biztos hogy nem katonai temetőben fekszik. Sajnos az általam forrásként megjelölt könyv nem ír egy szót sem a nyughelyéről, sem arról a városról, ahol meghalt. Esetleg német honlapokon utána lehetne nézni, de nem beszélek egy szót sem németül:).
süti beállítások módosítása